آموزش پایتون

اعداد پایتون Python – Numbers

مثال ها

انواع داده های number مقادیر عددی را ذخیره می کنند. این نوع داده تغيير ناپذير هستند، بدين معنا که تغيير مقدار داده نوع داده ها به يک شی جديد منتقل شده منتهي مي شود.

Number objects ابجکت اعدا  هنگامی ایجاد می شوند که value را به آنها اختصاص دهید. به عنوان مثال –

شما همچنین می توانید ارجاع را به یک Number object با استفاده از del statement را انجام دهید .دستور  del statement –

شما می توانید  یک object , شی یا اشیاء چند را با استفاده از del statement  حذف کنید . به عنوان مثال –

پایتون از چهار نوع عددی مختلف numerical types  پشتیبانی می کند –

  • int (عدد صحیح کوتاه ) – آنها اغلب فقط عدد صحیح یا ints هستند، عدد مثبت یا منفی کامل بدون نقطه اعشار است.
  • long (اعداد صحیح طولانی) – همچنین longs نامیده می شود، آنها اعداد صحیح با اندازه نامحدود هستند، مانند اعداد صحیح نوشته شده و به ترتیب بزرگ یا کوچک هستند.
  • float (مقادیر واقعی شناور) – همچنین شناورها نامیده یا floats می شوند، آنها اعداد واقعی را نشان می دهند و با یک عدد اعشاری تقسیم عدد صحیح و قطعات کسری نوشته می شود. floats همچنین ممکن است در نشانه علمی باشند، E یا e نشان دهنده توان ۱۰ (۲٫۵e2 = 2.5 × ۱۰ 2 = 250) است.
  • complex (اعداد complex) – از فرم a + bJ هستند، جایی که a و b شناور یا floatsهستند و j (یا j) نشان دهنده ریشه مربع از -۱ (که یک عدد خیالی است). بخشی واقعی از عدد a  است، و بخش خیالی b است. اعداد complex در برنامه نویسی پایتون زیاد نیست.

در اینجا چند نمونه از اعداد وجود دارد

int long float complex
۱۰ ۵۱۹۲۴۳۶۱L ۰٫۰ ۳٫۱۴ جی
۱۰۰ -۰x19323L ۱۵٫۲۰ ۴۵٫j
-۷۸۶ ۰۱۲۲L -۲۱٫۹ ۹٫۳۲۲e-36j
۰۸۰ ۰xDEFABCECBDAECBFBAEL ۳۲٫۳ + e18 .۸۷۶j
-۰۴۹۰ ۵۳۵۶۳۳۶۲۹۸۴۳L -۹۰٫ -۶۴۵۴۵ + ۰J
-۰x260 -۰۵۲۳۱۸۱۷۲۷۳۵L -۳۲٫۵۴e100 ۳e + 26j
۰x69 -۴۷۲۱۸۸۵۲۹۸۵۲۹L ۷۰٫۲-E12 ۴٫۵۳e-7j
  • پایتون به شما اجازه می دهد تا با استفاده از یک حروف کوچک L با long استفاده کنید، اما توصیه می شود که فقط از  L با حروف بزرگ استفاده کنید تا از شماره ۱ سردرگمی جلوگیری کنید. پایتون عدد صحیح long را با استفاده از L با حرف بزرگ نمایش می دهد.
  • یک عدد complex شامل یک جفت سفارش شده از اعداد حقیقی شناور است که توسط a + bj نشان داده شده است، که a یک قسمت واقعی است و b بخش خیالی عدد complex است.

تبدیل نوع شماره- Number Type Conversion

پایتون اعداد را به صورت داخلی در یکexpression  که  حاوی نوع های ترکیبی mixed types را به یک نوع رایج برای ارزیابی تبدیل می کند. اما گاهی اوقات، شما باید یک اعداد را به طور صریح از یک نوع به دیگری تحمیل کنید تا به الزامات یک پارامتر عملگر  برسد.

  •  int(x)  را برای تبدیل x به یک عدد صحیح ساده تایپ کنید.
  • تایپ long(x) برای تبدیل x به یک عدد صحیح long.
  • تایپ float(x) برای تبدیل x به یک عدد floating-point ، نوع float(x) را وارد کنید.
  • برای تبدیل x به یک عدد پیچیده با قسمت واقعی x و بخش خیالی صفر،complex(x) را تایپ کنید.
  • نوع x (x، y) را برای تبدیل x و y به یک شماره complex با قسمت واقعی x و بخش imaginary y تایپ کنید. x و y عبارات عددی هستند

توابع ریاضی Mathematical Functions

پایتون شامل توابع زیر است که محاسبات ریاضی را انجام می دهند.

Sr.No. Function & Returns ( description )
۱ abs(x)
مقدار مطلق x: (مثبت) فاصله بین x و صفر است.
۲ ceil(x)
سقف x: کوچکترین عدد صحیح نه کمتر از x
۳ cmp(x, y)
-۱ اگر x <y، ۰ اگر x == y، یا ۱ اگر x> y
۴ exp(x)
نشانگر x: e x
۵ fabs(x)
مقدار مطلق x
۶ floor(x)
کف x: بزرگترین عدد صحیح بزرگتر از x است
۷ log(x)
لگاریتم طبیعی x، برای x> 0
۸ log10(x)
لگاریتم پایه ۱۰ x برای x> 0.
۹ max(x1, x2,…)ش
بزرگترین استدلال آن: ارزش نزدیکترین به بی نهایت مثبت است
۱۰ min(x1, x2,…)
کوچکترین استدلال آن: ارزش نزدیکترین به بی نهایت منفی است
۱۱ modf(x)
بخش های کسری و عدد صحیح x در یک قاعده دو عنصر. هر دو علامت همان علامت x هستند. بخش عدد صحیح به عنوان شناور به عنوان بازگشت شناخته می شود.
۱۲ pow(x, y)
مقدار x ** y.
۱۳ round(x [,n])
x به رقم اعشار از n رقم گرد می شود. پایتون دور از صفر به عنوان یک کراوات: دور (۰٫۵) ۱٫۰ و دور (-۰٫۵) -۱٫۰ است.
۱۴ sqrt(x)
ریشه مربع x برای x> 0

توابع تعداد تصادفی Random Number Functions

Random Number Functions برای بازی ها، شبیه سازی، تست، امنیت و برنامه های کاربردی حریم خصوصی استفاده می شود. پایتون شامل توابع زیر است که معمولا استفاده می شود.

Sr.No. تابع و شرح
۱ choice(seq)
یک مورد تصادفی از یک list, tuple, یا string.
۲ randrange ([start,] stop [,step])
یک عنصر انتخاب شده به صورت تصادفی از محدوده (start, stop, step)
۳ random()
یک  float r تصادفی ، به طوری که ۰ کمتر یا برابر r و r کمتر از ۱ است
۴ seed([x])
مقدار شروع عدد صحیح مورد استفاده برای تولید اعداد تصادفی را تعیین می کند.قبل از فراخوانی هر عملکرد ماژول تصادفی، این عملکرد را فراخوانی کنید. بازگشت هیچ کدام
۵ shuffle(lst)
موارد مورد لیست را به صورت تصادفی انتخاب کنید. بازگشت هیچ کدام
۶ uniform(x, y)
یک شناور تصادفی r، به طوری که x کمتر یا برابر r و r کمتر از y است

توابع مثلثاتی Trigonometric Functions

پایتون شامل توابع زیر است که محاسبات مثلثاتی را انجام می دهند.

Sr.No. تابع و شرح
۱ acos(x)

کوسینوس قوس x را در رادیان برگشت میدهد.

۲ asin(x)

سینوس قوس x را در رادیان برگشت میدهد.

۳ atan(x)

چگالی x را در رادیانها برگشت میدهد.

۴ atan2(y, x)

بازگشت atan (y / x)، در رادیان.

۵ cos(x)

بازگشت کوسینس رادیان x.

۶ hypot(x, y) 

عقب Euclidean norm، sqrt (x * x + y * y) را برگشت میدهد.

۷ sin(x)

سینوسی رادیان x را بازگردانید

۸ tan(x)

تانجانت X رادیان را برگشت می دهد.

۹ degrees(x)

زاویه x را از رادیان به درجه تبدیل می کند.

۱۰ radians(x)

تبدیل زاویه x از درجه به رادیان.

ثابت های ریاضی Mathematical Constants

ماژول همچنین دو ثابت  ریاضی را تعریف می کند –

Sr.No. ثابت و توضیحات
۱ pi

  ثابت ریاضی pi.

۲ e

ثابت ریاضی e

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن