آشنایی با برنامه نویسی Dart در فلاتر
Dart یک زبان برنامه نویسی اوپن سورس است. در اصل توسط گوگل ساخته شده. دارت یک زبان شی گرا با syntax به سبک زبان C می باشد. این برنامه برخلاف سایر زبان های برنامه نویسی ، از مفاهیم برنامه نویسی مانند interfaces, classes, پشتیبانی نمی کند. از کلکسیون دارت (Dart collections ) می توان برای تکثیر ساختار داده مانند آرایه ها ، جنریک ها و optional typing استفاده کرد.
کد زیر یک برنامه ساده Dart را نشان می دهد –
1 |
void main() { print("Dart language is easy to learn"); } |
مقالات
متغیرها و انواع داده ها
متغیر محل ذخیره نامیده می شود و انواع داده ها به سادگی به نوع و اندازه داده های مرتبط با متغیرها و توابع اشاره می کنند.
Dart از کلمه کلیدی var برای اعلام متغیر استفاده می کند. سینتکس var در زیر تعریف شده است .
1 |
var name = 'Dart'; |
کلمه کلیدی final و const برای اعلام ثابت ها استفاده می شود. آنها به شرح زیر تعریف می شوند –
1 2 3 4 5 6 |
void main() { final a = 12; const pi = 3.14; print(a); print(pi); } |
زبان Dart انواع داده های زیر را پشتیبانی می کند –
- numbers – برای نشان دادن عددی – Integer و Double استفاده می شود.
- Strings – این نشان دهنده دنباله ای ازکاراکترها است. مقادیر رشته به صورت نقل قول تک یا دوتایی مشخص می شوند.
- Booleans – Dart از کلمه کلیدی bool برای نشان دادن مقادیر بولی استفاده می کند –
- true و false.
- Lists و Maps – از آن برای نشان دادن مجموعه اشیاء استفاده می شود. یک لیست ساده می تواند به صورت زیر تعریف شود -.
1 2 3 4 |
void main() { var list = [1,2,3,4,5]; print(list); } |
لیست نشان داده شده در بالا لیست [1،2،3،4،5] را تولید می کند.
نقشه را می توان همانطور که در اینجا نشان داده شده است تعریف کرد –
1 2 3 4 |
void main() { var mapping = {'id': 1,'name':'Dart'}; print(mapping); } |
Dynamic– اگر نوع متغیر تعریف نشده باشد ، نوع پیش فرض آن Dynamicاست. مثال زیر متغیر نوع Dynamic را نشان می دهد –
1 2 3 4 |
void main() { dynamic name = "Dart"; print(name); } |
تصمیم گیری Decision Making و حلقه ها loops
یک بلوک تصمیم گیری (Decision Making) قبل از اجرای دستورالعمل شرایط را ارزیابی می کند.
Dart از علامت های if ، If..else و استیتمنت switch پشتیبانی می کند
حلقه ها برای تکرار یک بلوک کد تا رسیدن به یک شرط خاص استفاده می شوند. Dart از حلقه های for, for..in , while و while پشتیبانی می کند.
بگذارید یک مثال ساده در مورد استفاده از عبارات کنترل و حلقه ها بفهمیم –
1 2 3 4 5 6 7 |
void main() { for( var i = 1 ; i <= 10; i++ ) { if(i%2==0) { print(i); } } } |
کد بالا عدد یکسان را از 1 تا 10 چاپ می کند.
توابع یا فانکشن ها
یک تابع ، گروهی از statement ها است که در کنار یکدیگر یک کار خاص را انجام می دهند. بگذارید همانطور که در اینجا نشان داده شده است به یک کارکرد ساده در Dart نگاه کنیم –
1 2 3 4 5 6 7 8 |
void main() { add(3,4); } void add(int a,int b) { int c; c = a+b; print(c); } |
عملکرد فوق دو مقدار را اضافه می کند و 7 را به عنوان خروجی تولید می کند.
برنامه نویسی شی گرا
دارت زبانی شی گرا است. این ویژگی از ویژگی های برنامه نویسی شی گرا مانند کلاس ها ، رابط ها و غیره پشتیبانی می کند.
کلاس یک طرح برای ایجاد اشیاء است. تعریف کلاس شامل موارد زیر است –
- فیلد ها
- Getters and setters
- Constructor یا سازنده
- Function یا توابع
اکنون ، بگذارید یک کلاس ساده با استفاده از تعاریف فوق ایجاد کنیم –
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 |
class Employee { String name; //getter method String get emp_name { return name; } //setter method void set emp_name(String name) { this.name = name; } //function definition void result() { print(name); } } void main() { //object creation Employee emp = new Employee(); emp.name = "employee1"; emp.result(); //function call } |
دیدگاهتان را بنویسید